מרכז הפעו"ט
דלג על בר עליון
בר עליון
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר

קלינאות תקשורת

קלינאי תקשורת הוא מטפל שמתמחה בטיפול בבעיות שפה, דיבור ותקשורת (בעיות אכילה, לקויי שפה, לקויי תקשורת, בעיות היגוי, גמגום ובעיות קול) בנוסף, קלינאים מאבחנים ומטפלים בבעיות שמיעה.

 

 

מתי כדאי לפנות לקלינאי/ת תקשורת?

 

גילאי 7 חודשים עד שנה:

 

• הילד לא יוצר קשר עין עם מבוגר לצורך תקשורת והנאה הדדית

• הילד הפסיק למלמל בגיל ½ שנה

• לא נראות כוונות תקשורתיות: לא מבקש, לא פונה לעזרה, לא מפנה ראש שכמשהו חדש נכנס לחדר, לא לוקח תור בשיר מוכר

• לא נראה כי הילד מבין על פי הקשר- כאשר מבוגר מצביע על הכדור ואומר "תן לי כדור" ולא נראה שהילד מבין את בקשת המבוגר.

 • אין שימוש במגוון מחוות כדוגמת "בי בי", "תן נשיקה" כ"ו.

• הילד משמיע מגוון קטן של צלילים למשל רק aaaa או a,u,i אבל לא bada או datu וכ"ו.

 

גילאי שנה עד שנתיים:

 

• מה שהדאיג אותנו בשלב הקודם וגם:

• הילד לא מתחיל להביע את עצמו באמצעות מילים (גם לא כאלו המיוחדות לו כמו בבה לבקבוק למשל) או לחילופין שאין התקדמות ברכישת השפה- הוא נשאר עם אותו מספר מילים כבר 3 חודשים ואין התפתחות.

 • העדפה למשחק ללא שותפים- כלומר מעדיף לשחק לבד גם לא עם מבוגר.

 

שנתיים עד שלוש שנים:

 

גיל שנתיים- אין צירופים – עדיין משתמש במילה בודדת על מנת להביע את רצונותיו

• גיל שנתיים: לילד אין אוצר מילים מגוון, כלומר אוצר המילים שלו כולל רק שמות עצם ולא פעלים.

 • גיל שנתיים וחצי- אין משפט פשוט-כלומר אומר "אבא במבה" במקום "אבא אכל במבה"

• אוצר מילים דל- אין עליה במספר המילים אותם מביע לאורך זמן

• מובנות דיבור נמוכה- מרגישים שיש צורך "במתורגמן" על מנת להבין את מה שהילד אמר.

• משפט פשוט לא תקין- ילד שאומר "במבה אכל אבא"

• לא מבין הוראות פשוטות ללא תמיכה – ילד שמתקשה להבין "תביא את הנעליים" ללא הצבעה לכיוון בו נמצאות הנעליים.

 

ארבע עד חמש שנים:

 

• ילד שמתקשה להסביר רעיון או לתאר מקום שהיה בו. ביחוד נשים לב כאשר המסר אינו מאורגן ומבולבל

• ילד שנראה כי יודע מילים מסוימות, אך מתקשה לשלוף אותן בעת שיח. (הרבה מילים ש"עומדות על קצה הלשון").

• קושי בהפקת משפטים מורכבים – ילד שמתקשה לנסח משפט כמו "במשחק שאמא קנתה לי יש הרבה חיילים שנופלים"

• אוצר מילים דל

• ילד שמתקשה להתאים זכר ונקבה ויחיד ורבים במשפט

 • קושי בהסקת מסקנות • קושי לספר סיפור בין 3-4 משפטים עם רעיון

 • אסוציאטיביות סימנים בולטים לקיומה של לקות שפה:

• הילד ממעט לדבר • דיבורו של הילד לא מובן

• הילד מראה קושי בהבנת שפתו של דובר אחר ותגובה לקויה להוראות מילוליות

• שימוש במילים בצורה לא מקובלת

• שגיאות בתחביר ומורפולוגיה - בעיות בהטיות, בריבוי, בשימוש בצייני יחס

 

בכל שאלה, התלבטות או בעיה – צוות מרכז הפעו"ט עומד לרשותכם

 

קלינאות התקשורת במחלקה הטיפולית:

 

שרון צאיג, קלינאית תקשורת. תואר שני בהתפתחות הילד מטפלת ומדריכה

יעל שוטלנד, קלינאית תקשורת, תואר שני קלינאיות תקשורת, מטפלת ומדריכה

נגה בר זיו, קלינאית תקשורת מטפלת

לירון נבט, קלינאית תקשורת סטודנטית לתואר שני קלינאיות תקשורת, מטפלת, מאתרת

יעל קפל

אורלי קרן

שחף שמואל – קלינאית תקשורת סטודנטית לתואר שני בתוכנית הבין תחומית להתפתחות הילד

עדי שמואלי

יהודית קיזנר

אלה חייט שץ

כליל שבתאי

רוני גוריון

דרונט בניית אתרים
דלג על בר תחתון
בר תחתון
עבור לתוכן העמוד